ایستگاه هشت - اخبار علمی فرهنگی هنری سیاسی موسیقی آهنگ،دانلود آهنگ،دائش،فیلم دائش،دانلود فیلم،فیلم خبری،گزارش خبری،دانلود جدید،دانلود،خبر داغ،عکس دختر،عکس ناز،عکس بچه،پیام تبریک،خبر اقتصادی،نرخ دلار،قیمت طلا

جیمی لی کورتیس از هالووین جدید می گوید

جیمی لی کورتیس از هالووین جدید می گوید

دسته بندی : مهرنیوز تاریخ : چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷

بانی فیلم، گروه سینمای جهان – وصال روحانی: ۴۰ سال پیش بود که جان کارپنتر در مقام کارگردان و دبرا هیل به عنوان تهیه کننده فیلم ترسناک و پر از ابتکار و سودساز «هالووین» یک زن ۲۰ ساله ناشناخته را که پیشتر در هیچ فیلم بلند دیگری شرکت نکرده بود به عنوان بازیگر اول زن فیلم به کار گرفتند و آن زن جیمی لی کورتیس نام داشت که محصول از حواج تونی کرتیس و جانت لی هنرپیشه های معروف دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ هالیوود است.
آنچه هیچکس آن را باور نداشت این بود که نه تنها آن فیلم به مدد کورتیس و البته براساس نبوغ کارپنتر به یکی از شاخص ترین کارهای ژانر وحشت در تمامی تاریخ سینما تبدیل شود، بلکه به ماندگارترین نقش عمر طولانی هنری جیمی لی کورتیس هم بدل گردد. کورتیس در آن فیلم یک محصل دبیرستانی به نام لوری استرود است که با یک قاتل روانی و توقف ناپذیر به نام مایکل مایرز (با بازی نیک کسل) روبه رو می شود و صرف نظر از اینکه فرجام این رویارویی چیست، کورتیس به لطف این فیلم و توفیق فراوان آن به جایگاه شامخی در گونه فیلمسازی هارور (وحشت) رسید به طوری که در سال های بعد از اکران هالووین در آثار ترسناک دیگری مانند «شب نمایش»، «مه»، «قطار وحشت» و البته قسمت دوم «هالووین» ظاهر شد و او را براساس این موفقیت ها «ملکه شیون» نامیدند و منظورشان پیشتازی وی در آثاری بود که مبتنی بر هراس اند و زن ها به عنوان اهداف اصلی قتل ها و تهاجم ها چاره ای جز فرار و جیغ کشیدن ندارند.
فرار از کلیشه شدن
با این حال کورتیس دریافت که اگر در آن وادی بماند و تغییر مسیر ندهد و راه مذکور را استمرار بخشد، کلیشه خواهد شد و هنردوستان چیز دیگری را از وی نخواهند دید و در نتیجه از سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ با دوری جستن از فیلم های وحشتناک در فیلم های دیگری از ژانر اجتماعی، کمدی رمانتیک و اکشن ظاهر شد و محصول آن خودنمایی وی در «عوض کردن جا» (روبه روی ادی مورفی) و همچنین «یک ماهی به نام واندا» (مقابل کوین کلاین و جان کلیز)، «دروغ های حقیقی» (روبه روی آرنولد شوارتزنگر) و «جمعه عجیب و غریب» بود. این در حالی بود که لی کورتیس به برخی فعالیت های جنبی دیگر هم مشغول شد و نوشتن داستان های کودکان، مسائل امور بشری و عکسبرداری حرفه ای از اینگونه حرکات و رویکردهای او در سال های اخیر بوده است. با این همه و با اینکه جیمی لی کورتیس در فیلم های تأیید شده دیگری مانند فیلم پلیسی «پولاد آبی» (۱۹۹۰) نظر سینماروها و کارشناسان را به خود جلب کرده، هنوز هم ابتدا با رل لوری استرود شناسایی می شود و این پردوام ترین نقش عمر وی بوده است.
نقش و نگارهای مدرن تر
در همین راستا وی اضافه بر «هالووین۲»، در نسخه های دیگری از این سری آثار سینمایی مانند «هالووین: ساعت۲۰» و «هالووین: احیا» بازی کرده اما ورسیون تازه این فیلم که با همان نام «هالووین» عرضه شده و کارگردان آن دیوید گوردون گرین است، با نادیده گرفتن تمامی ۷ فیلم دنباله ای اکران شده فقط با فیلم اول و اصلی سر و کار دارد و مشتق شده از آن است و به اعتقاد اهالی فن و مردم بهترین ورسیون از زمان عرضه فیلم اوری ژینال است. در این فیلم لوری یک بار دیگر با مایکل مایرز روبه رو می شود و این نکته عیان می شود که هر چند در چهار دهه سپری شده چنان تقابلی صورت نپذیرفته اما هراس و تأثیر عظیم منفی رویارویی قبلی در استرود باقی مانده است. لی کورتیس در این فیلم جدید این فرصت را دارد که نشان بدهد لوری استرود در فضایی تازه و شرایطی مدرن تر چگونه به دنیا و زندگی بحران زده خود نگاه می کند و نوع نگرش دیگران به او چگونه است.
 خانم لی کورتیس، چه چیزهایی شما را به سوی این ورسیون تازه از «هالووین» و فرو رفتن مجدد در قالب لوری استرود کشاند؟
– تابستان سال پیش در کنار همسرم در یک محل کوهستانی در تعطیلات بسر می بردم و همان جا تلفنی از جیک جیلنهال (هنرپیشه معروف و جوان مرد هالیوود) داشتم که به من گفت ضمن همکاری اش با دیوید گوردون گرین کارگردان فیلم «قوی تر»، این فیلمساز ابراز تمایل کرده که از من در ورسیون تازه ای که از فیلم «هالووین» در دست ساخت دارد استفاده کند و شماره تلفن را داده و خواستار تماس من شده بود. به آن شماره زنگ زدم و قرار شد سناریو را بفرستد و آن را بخوانم و براساس قوت و ضعف آن به گرین جواب مثبت یا منفی بدهم. پس از خواندن فیلمنامه از آن بسیار خوشم آمد و به گرین زنگ زدم و اعلام آمادگی برای شرکت در فیلم کردم. یکی از محسنات بزرگ این فیلم این است که با ۷ ورسیون بعد از فیلم اوری ژینال و نسخه هایی که از ۱۹۷۸ به بعد عرضه شدند و اغلب شان نیز آثار ضعیفی هستند، کار ندارد و به طور مستقیم از فیلم اول نشأت و سرچشمه می گیرد.
 آیا این حس به شما دست داد که این فیلم چیزی واقعاً تازه برای گفتن درباره کاراکتر لوری و کل اتفاقات دارد؟
– وظیفه من نیست که فقط به لوری استرود فکر کنم و تا ابد خودم را حافظ منافع او بدانم. من باید فیلمی را که سایرین تدارک دیده اند و حتی فیلمی را که خودم از پایه گذاران آن بوده ام، بررسی کنم و در صورت قبول پیشنهاد بازی، هر کاری از دستم برمی آید برای مفهوم رسانی هر چه بیشتر آن و اعتلای فزون تر فیلم انجام بدهم و در مورد نسخه جدید هالووین نیز همین طور بود. من به این نتیجه رسیدم که آنها با حفظ احترام نسبت به خمیر مایه و دستاوردهای فیلم نخست در صدد بیان قصه تازه خود هستند. داستانی که نشان می دهد به رغم گذشت ۴۰ سال هیچ کمک بزرگ و مؤثری به لوری استرود در راه بازسازی روحی وی ارزانی نشده و او رها مانده تا مسن شود، بدون اینکه ضربه های وارده به وی جبران و ترمیم شود.
 به واقع نسخه جدید «هالووین» فیلمی درباره سال های بعد از وقوع یک شوک بزرگ است و اینکه عده ای چطور با آن شوک کنار آمده اند.
– همین طور است. اخیراً من کتابی را می خواندم که مربوط به دوران پس از جنگ جهانی اول و مسائل روحی- روانی بر جای مانده از آن جنگ بود و توضیح می داد چه فضای روانی خاص و سختی از آن بر جای مانده و حس و حال مردم چگونه بوده است و چه باید کرد. گاهی مردم و خسران دیده ها فضا و امکانی برای جبران و پیشرفت نمی بینند و آدمها فریز شده به نظر می رسند. آنها به لحاظ روحی بیمار شده اند و البته یک مشکل بزرگ و اصلی این است که ما به اینگونه مردمان نگاه درستی نداریم و همان طور با آنها برخورد می کنیم که با معتادان برخورد می کنیم و وضعیت نسخه جدید هالووین و کاراکتر لوری استرود با بازی من همین است. اینکه او رها شده و عملاً بیمار روحی و فاقد قوه حرکت رو به جلو و اجباراً در زمان متوقف مانده است.
 کارگردان این ورسیون تازه از هالووین دیوید گوردون گرین است که همواره به عنوان یک فیلمساز هوشمند از وی یاد شده و برخوردی متفاوت با سوژه های ارجاع شده به وی دارد. به نظر شما چه چیزهای شاخصی در فیلم اصلی وجود دارد که گوردون گرین موفق به کشف آنها و انتقال شان به بافت و درون فیلم خود شده است؟
– دیوید گوردون گرین هم مثل جان کارپنتر، دین کاندی و تامی والاس درس سینما را آموخته است و وجه مشترک شان این است که در دانشگاه USC درس سینما را فرا گرفته اند. حتی بد نیست بدانید که جان کارپنتر در کنار والاس و نیک کسل یک گروه موسیقی های عامه پسند را به راه انداخته بودند و به آرامی کارشان به ساخت فیلم های تجربی و سپس فیچر (داستانی) کشیده شد و حتی تصویربرداران و میکسرهای صداهای آثار آنان دانش آموخته های سینما بودند و کسانی که به مدارس عالی سینما رفته و این هنر را به طور آکادمیک یاد گرفته بودند. حسن آنها همین مسائل و درک فلسفه ای است که در هالووین مطرح می شود و همین طور ورود به اکثر ژانرهای سینمایی و ارائه کارهایی در این زمینه ها است.
 قطعاً حضور مجدد جان کارپنتر و نیک کسل در پروژه هالووین تازه از نکات جالب و مفید این فیلم بوده و این در حالی است که کارپنتر این بار نه کارگردان بلکه مشاور ارشد و مدیر اجرایی پروژه است.
– جان کارپنتر تحت هر شرایطی همه چیز و دار و ندار این فیلم ها و خالق این اعتبار چهار دهه ای است و به همین سبب وقتی روز نخست به سر صحنه آمد، به محض این که از اتومبیل پیاده شد، به استقبال اش شتافتم. شاید او میل گذشته را به حضور گسترده و همه روزه در محل تصویربرداری فیلم نداشته باشد، ولی چه کسی را می یابید که چنین تمایلی را داشته باشد؟! آنچه اهمیت دارد، این است که گروههای تهیه کننده فیلم اوری ژینال و فیلم فعلی همان روحیات کوماندویی و کولی وار مشترک را داشتند و رفتارهایشان شبیه بود. حضور نیک کسل نیز این فایده را داشت که تشابه ها را کامل کرد و هر کسی با دیدن وی و کارپنتر بیشتر به این باور می رسید که با یک فیلم کلاسیک و بازسازی آن طرف است. من یادگارهایی از فیلم نخست و حتی تخته کوچکی که روی آن نام و شماره پلات ها می آمد، حفظ کرده ام و چه یادگارهایی مهمتر از کارپنتر و کسل که نشانه صریح و مستقیم عمری هستند که بر این پروژه ماندگار گذشته است و ارزشی است که هرگز از آن ستانده نمی شود.
 منبع: Den of Geek

نوشته جیمی لی کورتیس از هالووین جدید می گوید اولین بار در بانی فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 1
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.